Vegan lifestyle – Waar te beginnen in 2021/2022?

Gezonder leven, voor onszelf en voor onze planeet. Dat willen we allemaal, maar hoe ziet dat er dan uit? In ons rijke westen waar we allemaal toegang hebben tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen, begint onze persoonlijke gezondheid bij goed eten en voldoende bewegen. Algemene kennis zou je zeggen. En bovendien de ambitie van zo ongeveer de hele Nederlandse bevolking als 1 januari nadert. Toch eindigt het goedbedoelde fitnessabonnement keer op keer in een sponsorschap en sluipen oude eetgewoonten ongemerkt weer in ons leefpatroon. Gek toch? Want jij bent de enige die het beste uit je lijf kan halen. Naast de bekende gezegde ‘old habits die hard’ speelt ook kennis een grote rol in het halen van je ambities. In deze blog delen we daarom onze kennis over de vegan lifestyle. De supergezonde way of life die met de dag populairder wordt. Maar houdt dat nou precies in, die vegan lifestyle? 

Wat is een vegan lifestyle? 

Of is veganisme meer een dieet dan een lifestyle? Waar een dieet alleen gericht is op het inrichten van een bepaald voedselpatroon, is veganisme een way of life. Je kiest ervoor om dierlijke producten zoveel mogelijk uit te bannen. Geen leren schoenen meer of donzen hoofdkussens, geen jam met gelatine of het houden van huisdieren. Veganisme is een lifestyle waarin je zo goed als mogelijk, en praktisch haalbaar, keuzes maakt die van plantaardige oorsprong zijn. Veganisme zorgt bij veel mensen voor een vertrokken gezicht, omdat de stereotype veganist eruitziet alsof plezier en smaak volledig zijn uitgebannen bij deze way of life. Maar – surprise, surprise – de lifestyle wordt steeds populairder!

Een jaar of tien geleden was het een stuk lastiger en ‘saaier’ om veganistisch te kunnen leven voor de doorsnee Nederlander met onze aardappels-groente-vlees-mentaliteit. Vandaag de dag sieren veganistische vleesvervangers de schappen en is er veel meer aandacht voor veganisme in de productie van kleding, huis-tuin-en-keuken-middelen en make-up. Dit maakt het voor beginnende veganisten veel makkelijker en leuker om veganistische keuzes te maken. De laatste jaren is er dan ook een ware opmars van het veganisme gaande. Klinkt goed, maar de hamvraag is natuurlijk: waarom zou je veganistische keuzes willen maken? 

Waarom kies je voor een vegan lifestyle? 

Om de wereld te redden natuurlijk! Hoe meer mensen kiezen voor een veganistische lifestyle, hoe mooier onze wereld wordt. En misschien nog wel belangrijker: jij zorgt ervoor dat je er zelf alles aan doet om dit in goede gezondheid mee te maken. We geven je drie redenen om vandaag nog te kiezen voor een veganistische lifestyle! We focussen hierbij op de voordelen van veganistisch eten. 

REDEN #1: JE WILT ZO LANG MOGELIJK GEZOND BLIJVEN

In ons mooie Nederland hebben we alles wat ons hartje begeert. Goed onderwijs, over het algemeen voldoende geld op de bank, schoon drinkwater, sanitaire voorzieningen en schappen vol met duizenden lekkernijen die ons gretig toelachen als we de wekelijkse supermarktronde doen. We leven in een digitale wereld, waarin we continu in ontwikkeling zijn en hard werken om straks van dat welverdiende pensioen te kunnen genieten. Gemak dient de mens, en dus kiezen we massaal voor voedingsmiddelen die al klaar zijn of snel klaar gemaakt kunnen worden. Worstjes, kant- en klare lasagne, chips en de pakjes van Knorr. We genieten van onze welvaart, en terecht want dit is niet vanzelfsprekend in deze wereld, maar het kan ook anders. 

Welvaartsziektes

Het gevolg van onze welvaart is namelijk dat ongeveer 60% van de Nederlanders overlijdt aan een welvaartsziekte, zoals diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten en kanker. Ziektes die vaak worden toegedicht aan je genen. In werkelijkheid concluderen meer en meer studies dat een groot aantal welvaartsziektes wordt veroorzaakt door het consumeren van dierlijke producten. Wie de consumptie van rood vlees verhoogt met meer dan 3,5 portie per week, vergroot de kans op vroegtijdig overlijden met 10%. 

Kanker

‘Mijn opa en vader hadden darmkanker, dus er bestaat een grote kans dat ik dat ook krijg’ is vaak de gedachtegang bij deze welvaartsziekten. In werkelijkheid is celmutatie de oorzaak van kanker. Je kan geboren worden met een afwijking in je cellen, maar het continu provoceren van jouw cellen en weefsels door er ongezond voedsel in te stoppen is de grootste reden van het ontstaan van deze ziekten. Het zit niet in je genen, maar in jouw lifestyle, die je ook grotendeels overneemt vanuit jouw eigen opvoeding. Een lifestyle rijk aan de consumptie van dierlijke producten. Bewerkt vlees is zelfs aangemerkt door de Wereld gezondsheidsorganisatie (WHO) als carcinogene stof.

Diabetes

En hoewel lang gedacht werd dat diabetes het gevolg is van te veel suikerrijke producten, lijkt ook hier de consumptie van dierlijke producten een grote boosdoener. Door deze producten wordt het vetgehalte van het bloed hoger en hoger, het vet hecht zich aan de spiercellen en maken de cellen onbereikbaar voor suikers. De hoeveelheid suiker kan niet worden afgebroken door het lichaam en blijft daardoor in het bloed. 

Hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten ontstaan door verkalking van je aderen en dit is te wijten aan het eten van te veel verzadigd vet en cholesterol. Je spijsvertering breekt vlees af, waardoor TMAO (trimethylamineoxide) ontstaat een molecuul dat cholesterol op de wanden van je aders afzet. De plaque die hiermee ontstaat zorgt voor het steeds verder dichtslibben van onze aderen. Deze verstopping gebeurt ook bij de kleine bloedvaatjes in je hoofd, die ervoor zorgen dat zenuwcellen niet voldoende zuurstof krijgen. Dit is een directe oorzaak van dementie. 

Dierlijke producten zijn dus niet zo gezond als altijd wordt beweerd. Natuurlijk zitten er voedingsstoffen in, die goed voor ons zijn, maar ook net zoveel die je liever niet wilt binnenkrijgen. Zoals antibiotica, dioxine en cholesterol. Er zijn gevallen bekend van zieke mensen die al na twee weken plantaardig eten al hun medicijnen over boord konden gooien. Dus wat let je om het eens een kans te geven. Hoe voel jij je na twee weken?

REDEN #2: EEN BETERE WERELD BEGINT BIJ JEZELF

En dat is echt waar. Klimaatadaptatie, energietransitie en duurzame mobiliteit zijn allemaal transities, die onze wereld beter moeten maken. Minder tegels in je tuin, zonnepanelen op ons dak, een elektrische auto voor de deur en klaar ben je voor de toekomst. Ja, deze dingen helpen zeker mee in het bereiken van een mooiere wereld, maar wat ons betreft hoort veganisme ook in het rijtje van transities thuis. We vertellen je wat meer over de rol van veeteelt bij klimaatverandering en ons land- en watergebruik. 

Klimaatverandering

Meer hete en natte zomers, koude winters en droogte: ons klimaat verandert. En hoewel die hetere zomers erg aantrekkelijk klinken voor onze terras-ambities, betekent de wereldwijde opwarming van de aarde niet veel goeds. Gletsjers en het ijs op de Noord- en Zuidpool smelten. Volgens het IPCC stijgt de zeespiegel als gevolg hiervan met 20 tot 60 cm. En met de verwachte temperatuurstijging worden 16.0000 plant- en diersoorten met uitsterven bedreigd. 16.000 soorten! De IPCC waarschuwt in het nog te publiceren rapport voor “grote tekorten aan veilig drinkwater, ondervoeding, versneld uitsterven van soorten en enorme groepen klimaatvluchtelingen” in 2050.De wereld in 2050 zal er volkomen anders uit zien, dat is zeker. Om het nog enigszins draaglijk te houden in 2050 moeten wij ons leven compleet omgooien, liever gisteren dan vandaag. 

Klimaatverandering is het gevolg van het broeikaseffect. Wij veroorzaken onze broeikas met de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2 en CH4 (methaan). Veeteelt speelt een zeer grote rol in de uitstoot van de broeikasgassen CO2 en CH4. Bijna een kwart van de totale uitstoot is daaraan toe te schrijven. Hierbij gaat het om het verbouwen van landbouwproducten (inclusief veevoer), het houden van vee en de distributie en consumptie van voedsel. De gemiddelde jaarlijkse uitstoot van een Nederlands huishouden is 20.000 kilo, aldus milieu centraal 2020. Met een plantaardige lifestyle bespaar je 850 kilo CO2-uitstoot per jaar! 

Land- en watergebruik

Die hoge uitstoot gaat hand in hand met de enorme schaal waarop we vee houden. Misschien herinner je nog de reclames over het kappen van de regenwouden. Iedere 15 seconden verdwijnt er regenwoud ter grootte van een voetbalveld. Je zou toch denken dat het regenwoud inmiddels wel eens verdwenen is. Gelukkig is dit niet het geval, maar als we zo doorgaan is daar in 2050 nog weinig van over. Nog steeds verdwijnt jaarlijks 16 miljoen hectare bos. De helft van het beschikbare land op aarde wordt gebruikt voor landbouw en ruim 77% daarvan is in gebruik voor veeteelt: vlees en zuivel. De manier waarop we leven betekent dat we onze prachtige natuurgebieden vaarwel moeten zeggen. 

Naast veehouderij is een groot deel van het beschikbare land voor de productie van veevoer in gebruik. Ongeveer 90% van de sojaoogst gaat rechtstreeks naar de veeteelt, want voor de productie van 1 kg vlees is gemiddeld 5 kg plantaardig voer nodig. Dat klinkt helemaal niet efficiënt. We kunnen dat plantaardige voedsel beter gebruiken om hongersnood de wereld uit te helpen. Ook het watergebruik in de veehouderij is immens. Voor de productie van een onsje rundvlees is een schrikbarende hoeveelheid van 1500L (!) nodig. Voor dezelfde hoeveelheid kaas 510 L water en voor tofu slechts 60 L. Met de noodkreet van de IPCC in ons achterhoofd kunnen wij wel betere doelen bedenken voor het watergebruik. Watergebruik wordt uitgedrukt in de waterfoodprint. Ben jij nieuwsgierig naar jouw watergebruik? Bereken ‘m hier!

REDEN #3 – DE 1,5M-SAMENLEVING VOOR IEDEREEN

De nieuwberichten liegen er niet om. Varkenspest, mond-en-klauwzeer, vogelgriep, zieke dieren naar het slachthuis en noem maar op. Toch verdwijnen deze berichten en de vaak schokkende beelden weer van ons netvlies. We sluiten onze ogen voor het dierenleed en de mogelijke effecten op onze gezondheid. Neem even de tijd om bewust stil te staan bij de manier waarop het stukje varkenshaas op ons bord beland. Kan jij hier nog achterstaan?

De gezondheid van de dieren

De vraag naar zoveel vlees brengt ons weinig goeds. Dieren worden letterlijk opgehokt en hebben amper ruimte om te bewegen. Ze leven met zoveel soortgenoten op een vierkante meter dat het nodig is om preventief allerlei medicijnen te geven, zodat ziektes zich niet snel verspreiden. De beperkte ruimte geeft dieren stress. Hoelang denk je dat jij het uithoudt als je maandenlang in een dixi moet wonen? En keer op keer komt er weer een nieuwsbericht naar buiten van een boerderij of slachthuis over de misstanden die daar plaatsvinden, zoals mishandeling van de dieren, het levend koken of villen in slachthuizen en het leven onder erbarmelijk omstandigheden. Wie wordt hier nou nog gelukkig van? Niemand! Om ervoor te zorgen dat dieren relaxed leven en ziektes zich niet kunnen verspreiden zouden dieren genoeg ruimte moeten krijgen, à la de 1,5-meter samenleving waar wij nu voor staan. Een kleine stap in het voordeel van dierenwelzijn betekent al dat de vraag naar vlees drastisch moet verminderen. 

Het antibioticagebruik 

Nog even verder op de antibiotica, die krijgen we door het eten van vlees ook allemaal binnen. De medische wereld vreest een resistentie voor antibiotica en identificeert deze resistentie als één van de grootste bedreigingen voor onze wereldgezondheid. De WHO waarschuwt dat we met onze huidige lifestyle afstevenen op een wereldwijd aantal doden van 10 miljoen per jaar door antibiotica resistentie. Antibiotica: hét geneesmiddel voor bacteriële infecties. Hoewel het beleid in Nederland de afgelopen heeft geresulteerd tot een verminderen van het antibioticagebruik met 70% wordt in andere landen nog heel veel toegevoegd aan diervoer en dieren zelf. Antibiotica houdt vee gezond dat in niet zulke hygiënische omstandigheden wordt grootgebracht. In grotere hoeveelheden, en met een groter dosis tot soms wel 4x zo hoog als voorgeschreven aan mensen, dan bij de behandeling van menselijke patiënten. 

In Nederland eten wij niet alleen Nederlands vlees. Want hoe aantrekkelijk is dat stukje Zuid-Amerikaanse biefstuk of dat extra malse vlees van Ierse runderen. Wie weet hoeveel antibiotica deze koeien hebben binnengekregen. Als je veganistisch eet hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over deze vorm van resistentie. Tenzij je zelf illegaal dagelijks antibiotica slikt natuurlijk.  

Alleen vlees van het menu? Hoe zit het dan met melk, kaas en eieren? 

Tot zover heb je ons vooral zien praten over de impact van veeteelt. Het uitbannen van vlees en vis is natuurlijk vegetarisme en niet veganisme. Een veganisme doet afstand van alle dierlijke producten. Dus ook van melk, kaas en eieren. Voor veganisten dus geen ‘omelet du fromage’, in ieder geval niet de dierlijke versie. Er bestaan voldoende vegan alternatieven voor eieren en kaas. 

Melk de witte sloper? 

Of beter bekend als melk de witte motor. Wie is er niet grootgebracht op een dagelijks glaasje melk in Nederland. Melk bevat calcium en dat is goed voor je botten. Studies tonen echter aan dat er geen verband is tussen het niet drinken van melk en het ontwikkelen van osteoporose (zwakke botten). Als dat je doel is, dan kan je melk ook prima laten staan. In Nederland drinken we vooral melk, omdat we wereldwijd een zeer grote producent van melk zijn. 

Een andere reden voor het drinken van melk is eiwit. Eiwitten heb je nodig voor de opbouw van spieren en ze geven je energie. Mensen denken vaak meer eiwitten nodig te hebben dan echt het geval is. Het bewijs dat koemelk voor het aantal eiwitten niet nodig is halen onderzoekers uit de vergelijking van moedermelk en koemelk. Koemelk bevat namelijk dubbel zoveel eiwitten als moedermelk. Als mensen dit aantal echt nodig zou hebben, dan was dit ook onderdeel van de menselijk moedermelk. Je hebt dagelijks 0,8 tot 1 gram nodig per kilogram lichaamsgewicht en dit aantal is prima uit plantaardige voeding te halen. 

We moeten dus terug naar de natuur!

Uitgebreide analyses van onze voorgeschiedenis tonen aan dat de homo sapiens, onze soort, altijd vlees heeft gegeten. En toch heeft de homo sapiens de lichaamsbouw van een herbivoor. Kaken die behalve open en dicht ook van links naar rechts kunnen bewegen voor het malen van planten. Deze beweging is anders bij carnivoren, die slechts een scharnierende kaak hebben. Ook ons darmstelsel is typisch voor herbivoren, dat langer is dan bij carnivoren, waar het korte darmstelsel dient om de vergisting van het vlees buiten het lichaam te laten plaatsvinden. Ons lichaam is dus van nature niet ingericht op het eten van vlees. Je zou kunnen stellen dat we vlees kunnen eten, want dat doen we al miljoenen jaren, maar dat betekent nog niet dat het goed is voor ons lichaam. En al helemaal niet in de proportie die de westerse mens wekelijks achter de kiezen krijgt. 

Waarom weet ik dit nu pas?

Do we need to say more? Waarom vertelt niemand ons wat het eten van vlees met je lichaam doet? En waarom weten zo weinig mensen over de impact van veeteelt op het milieu? De documentaire ‘What the health’ geeft inzage in het overheidsbeleid in Amerika. Waar vleesproducenten en veehouders zeer veel invloed hebben in de hele samenleving, waardoor de ware informatie niet breed bekend is. Ook bespreekt de documentaire de miljarden business van farmaceutische bedrijven. Zonder zieke mensen heb je ook geen medicijnen nodig. Dus het zou deze bedrijven winstderving opleveren als we met z’n allen gezonder leven. Hier in Nederland is het genuanceerder. Online kan je voldoende informatie vinden van Nederlandse (overheids)instanties over de impact van veeteelt op het milieu en de voordelen van een veganistische levensstijl, maar je moet er wel naar zoeken. Anders vind je het niet. 

Ga ik nog voedingsstoffen missen door mijn veganistische lifestyle?

Cholesterol, heterocyclische amines (HCA’s), E-coli. Stoffen die je zeker wilt overslaan. Er zit geen enkele stof in dierlijke producten, die je niet op een andere manier kan binnenkrijgen. Het meest gehoorde bezwaar op de veganistische lifestyle is het gebrek aan vitamine B12. Vitamine B12 wordt geproduceerd door kleine beestjes, microben, die voorkomen op besmet voedsel. Geen enkel dier of plant maakt dit van zichzelf aan. We moeten met bacteriën besmet voedsel eten om deze vitamine in te nemen. Koeien, kippen, varkens, schapen, paarden en andere dieren eten dit voedsel en stapelen op deze manier vitamine B12 in hun lichamen. Wij krijgen dit vervolgens binnen door de consumptie van dit vlees, maar de meest gezonde manier om vitamine B12 in te nemen is een vitamine B12 supplement. 

Hoe vind ik de vegan producten?

Vegan, een label dat naast glutenvrij, lactosevrij, biologisch en vegetarisch ook steeds vaker op onze voedingsmiddelen verschijnt. Vegan producten zijn volledig plantaardige producten. Het labeltje is er niet voor niets, want het zal je verbazen hoeveel ogenschijnlijk plantaardige producten toch een ingrediënt bevatten van dierlijke oorsprong, zoals E-nummers. Groentebouillon is hier een voorbeeld van.   

OK! Vegan lifestyle it is! 

Goed eten is makkelijker gezegd dan gedaan en zeker als het een rigoureuze verandering is van je huidige lifestyle., daar weten wij alles van! Probeer maar eens, hongerig, weerstand te bieden aan de vette en zoete snacks die je dan vanuit het schap toelachen. En toch gaan we het proberen, deze keer echt. Want veganisme is goed voor iedereen. Het uitbannen van alle dierlijke producten heeft niet alleen een positief effect op jouw lijf, maar ook op de toekomst van onze planeet en dat is waar we het voor doen!

Red de wereld & jezelf!

1 reactie

  1. Waar bleef het luchtalarm? - Red de Wereld op 10 augustus 2021 om 13:00

    […] gamechangers is het bannen van dierlijke producten in je leven, hierover schreven we al eerder een blog. Als we dat allemaal zouden doen, dan zou de uitstoot van broeikasgassen massaal dalen in deze […]

Laat een reactie achter