Hooikoorts behandeling op natuurlijke wijze

Als je op zoek bent naar een hooikoorts behandeling, dan ben je net als ik nu uitgekomen bij het natuurlijke hoofdstuk. Hoe kom je af van die loopneus, jeukende ogen en dat vervelende genies? In dit artikel neem ik je mee in wat hooikoorts is, wat histamine ermee te maken heeft en hoe je jouw klachten de baas wordt.

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts ontstaat als er een overgevoeligheid voor stuifmeel speelt. Dit kan stuifmeel zijn van grassen, pollen en/of bomen. Je immuunsysteem reageert hier dan overactief op, door het vrijkomen van histamine. Immuniteit en darmgezondheid is essentieel in de behandeling van hooikoorts.

Hooikoorts is bedacht door de Engelse arts John Bostock (1772-1846). Hij had vaak klachten in de hooiperiode en voelde zich dan vaak koortsig, dus daar komt de naam vandaan. Koorts is echter geen symptoom van hooikoorts, maar dit zijn wel veelvoorkomende klachten:

Hooikoortsverschijnselen

  • Jeukende neus, oren en ogen
  • Jeuk aan het gehemelte
  • Piepende ademhaling en/of benauwdheid
  • Hoofdpijn
  • Koortsig gevoel
  • Niezen en snotteren
  • Tranende ogen
  • Droge, pijnlijke keel
  • Vermoeidheid

Het hooikoortsseizoen was vroeger vooral in de late lente en zomer een topic, maar tegenwoordig heb je van januari t/m december bloeiende planten, bomen en bloemen. Naarmate klimaatverandering de aarde opwarmt zal dit alleen maar intenser worden, dus ook in de winter kun je gewoon niezen door het stuifmeel!

De invloed van histamine op hooikoortsklachten

Histamine is een biogene-amine. Dit is een stofje, die voortkomt uit de bouwstenen van eiwitten (aminozuren). Deze stof is niet een vijandig iets, maar het is belangrijk dat het in je lichaam in balans is. Histamine helpt namelijk ook bij de aanmaak van maagzuur, het reguleren van ons ritme in slapen en wakker zijn en de werking van het immuunsysteem.

Heb je stress of vraag je momenteel veel van je lichaam, dan heb je eerder last van allergieklachten. Dit komt doordat de barrières van je darm hierdoor minder effectief werken en je immuniteit afneemt. De drempelwaarde voor histamine is bij iedereen anders en zaken als infecties, stress, lever- en darmwerking spelen een rol in de mate waarin je overgevoelig bent. Het is dus essentieel om uit te zoeken waar jouw gevoeligheid ligt.

Neem voldoende rust, verminder stress en werk aan je lichaam. Begin buiten het hooikoortsseizoen al met het voorbereiden van je lichaam. Zorg je ervoor dat je lichaam sterker wordt en je barrières beter werken, dan is de kans dat je geen klachten krijgt veel groter. Je kunt natuurlijk de oogdruppels, tabletten en neusspray van de apotheek of drogisterij gebruiken, maar let op: deze hebben ook bijwerkingen!

Organen ondersteunen

Ons lichaam kan dus heel goed voor zichzelf zorgen, mits jij ook goed voor je lichaam zorgt. Het is toch haast niet te geloven dat jouw lichaam zelf de histamine kan afbreken, waardoor je tijdens het hooikoortsseizoen helemaal geen klachten meer ervaart? Histamine wordt afgebroken in je darmen, lever en je bloed.

Je ondersteunt je darmen door het slijmvlies te verbeteren. Dit doe je door groenten en fruit met onverteerbare vezels te eten. Ook kun je ter ondersteuning pre- en probiotica inzetten, maar ga dan wel voor kwaliteit.

Je levergezondheid optimaliseren is een ander verhaal. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met hooikoorts een verstoring hebben in het proces van leverontgifting. Het is dan ook beter – maar eigenlijk altijd natuurlijk – om te leveren niet te belasten met alcohol, koffie, frisdranken, sigaretten, chocolade en verkeerde vetten. Neem histamine arme voeding tot je en blus je lever dagelijks met twee liter bronwater, eventueel in afwisseling met kokoswater, rijstdrank of bijvoorbeeld een cocktail van tarwegras.

Natuurlijke hooikoorts behandeling met histamine arme voeding

Er is veel histaminerijke voeding, maar dit zijn de aanraders voor als je histamine arm wilt gaan eten om je allergieklachten te verminderen:

  • Vers vlees en versgevangen vis
  • Non-citrusfruit
  • Eieren (specifiek eidooiers)
  • Glutenvrije granen, zoals quinoa, havermout en rijst
  • Plantaardige melksoorten, zoals kokosmelk, hennepmelk, amandelmelk
  • Verse groenten, zoals wortels, bloemkool, broccoli, zoete aardappel, pastinaak, asperges, andijvie, boerenkool, ui, knoflook, komkommer, pompoen, etc. Let op: geen tomaten, avocados, spinazie en aubergine!
  • Vers fruit en dan in het bijzonder biologische bessen en appels
  • Olijfolie en kokosolie
  • Verse kruiden
  • Witte bonen, bruine bonen en kapucijners
  • Kruidenthee, waar brandnetelthee op nummer één staat
  • Pindakaas, appelstroop en lokale honing.

Supplementen als hooikoorts behandeling

Er zijn een aantal supplementen die we aanbevelen en waar een richtlijn voor is. Bedenkt wel dat iedere situatie uniek is en dat de gevoeligheid ook per persoon verschilt. Reageer je ergens heel heftig op, of merk je juist helemaal niets, doe dan eens een bloedonderzoek om te kijken waar de oorzaak hiervan ligt.

Quercetine

Dit is een natuurlijke kleurstof, die je voornamelijk in groente en fruit terugziet. We noemen dit ook wel een flavonoïde. Je vindt het ook in de bloemen van de Japanse Honingboom, grappig he?

Dit stofje zorgt ervoor dat de histamineproductie wordt verhinderd, waardoor allergische reacties verminderen. Het werkt ontstekingsremmend, want het verlaagt de aanmaak van leukocyten, en het verbetert de opname van vitamine C, zink en andere antioxidanten.

Koop altijd een vorm, waar een koppeling met fosfolipiden is gemaakt. Dit verhoogd namelijk de opneembaarheid.

MSM – methylsulfonylmethaan

MSM is een lichaamseigen stof; een organisch gebonden zwavel dat van nature voorkomt in vers fruit en verse groenten. Waarom dit stofje belangrijk is? Het is betrokken bij heel wat lichaamsfuncties, onderdeel van belangrijke aminozuren en bijna alle eiwitten. MSM remt ontstekingen en helpt om de symptomen van allergische reacties te verminderen. Zoek altijd naar een zuivere vorm, vrij van zware metalen.

Vitamine C

Vitamine C kennen we allemaal, maar wist je dat ook deze vitamine een antihistamine werking heeft? Samen met zink zorgt het voor een goedwerkend immuunsysteem en het kan bij stress zelfs klachten verminderen.

Omega 3

Omega 3 komt, zoals bekend, uit vette vis, maar zelf haal ik het liefst omega 3 uit algen in huis. Deze stof remt ontstekingen in je lichaam en is voor vrijwel iedereen geen overbodige luxe. Ga altijd voor een koud geperste vorm uit een goede bron, bij voorkeur gecombineerd met vitamine E en een lage TOTOX waarde.

Pre- en probiotica

Probiotica en prebiotia verbeteren de gezondheid van de darmen doordat ze ontstekingen oplossen en de doorlaatbaarheid van de darm vermindert. Je neemt deze supplementen altijd op de lege maag in en neem altijd een supplement die verschillende darmbacteriën bevat. Ook doe je er goed aan om te kiezen voor een supplement die maagzuurresistent is, zodat de bacteriën de darmen ook echt bereiken.

Wil jij meer weten over de juiste dosering of heb je andere vragen en/of oplossingen? Stuur mij vooral een berichtje en volg mij op Instagram.

Laat een reactie achter